tirsdag 25. juni 2019

Bake brød uten form

Hvis du baker brød uten former er det viktig at konsistensen på deigen blir riktig. Baker du finbrø skal deigen akkurat slippe bollen. I høst har han gitt ut boken Menn som baker brød hvor han deler sine beste tips. Uten at jeg er en mannlig Tårnfrid har jeg som mange travel dager, med . Det står ofte i oppskrifter at deigen skal formes som et brød , men det står gjerne ikke hvordan dette skal.


Jeg baker fire brød pr gang og fryser ned enten i skiver eller i halve brød.

Har ikke bakt brød uten brødform selv, men moren min bruker aldri brødform. Hun får brød på et stekebrett. Legger de tett i tett også smelter . Her får du fire god tips som gjør det enkelt å bake brød i en travel hverdag. Den enkleste og beste måten å lage brød på er helt uten elting.


Eltefritt brød , surdeigsbrø brød med frø, brød i brødbakemaskin og fine. Vannmengden i de fleste brød som bakes i de tusen hjem i dag pleier. Del i to like deler og form to brød som du legger i formene.

Verdens beste brød baker du med søtpotet, valnøtter, kikerter og linfrø! UTEN GJÆR: Dette gulrotbrødet baker du uten gjær. Legg blandingen i en smurt brødform med bakepapir ved hjelp av en skje.


I oppskriften nedenfor bruker jeg en baketeknikk som jeg lærte av en kamerat som verken er. Brødet på bildet som ikke er stekt i form har en litt underlig fasong og det er det minst to grunner til. Bland alt det tørre dl vann. Gode bakere håndterer en brøddeig uten å bli klissete på hendene, og når brødet er ferdig trenger du ikke bekymre deg for smuler og dårlig struktur. Når du skal bake ut deigen tar du den ut på et lett melet bord.


Elt deigen lett sammen, og form til brød eller rundstykker. Du kan med fordel bruke en vekt for at. Etter at jeg begynte å bake eltefritt brød i brødform har brødet blitt enda mer populært her . Steker brødene mine i form , og de blir veldig lyse på undersiden. Jobber med å lære meg og bake brød , men er litt usikker på om brød skal settes inn i . Vi har derfor begynt å bake eltefritt brød i stedet for å kjøpe brød på butikken.


I tillegg til at hjemmebakt brød både smaker godt og uten tvil metter bedre enn luftbrød fra. Bruk en slikkepott og fordel deigen i to former. Del deigen i 2-emner og form til brød.


Legg brødene i smurte former eller i bakepapirkledt langpanne med litt bakepapir mellom hvert brød.

Nå deler vi Morten Schakendas gode oppskrift med deg. Form brødene slik at de passer fint i hver sin brødform. Prøv vårt mitt nye hverdagsbrød helt uten frø og hele korn - slik at alle barn kan like det. Jeg bruker en brødform av silikon, som er lett å få brødene ut av når de er ferdige.


Legg et bakepapir over brødet så det ikke blir for brunt i skorpen. Før pleide hun å bake normale mengder brød – tre brød av gangen. Jeg sparer en del penger, uten at jeg har regnet på nøyaktig hvor mye. Etter å ha bakt den typen brød en stund slo det meg at jeg kan forenkle det. Og det må den være for at gjæren skal danne lange glutentråder uten elting.


Brødet skal da ha sprø skorpe og en kjernetemperatur som er over 94 . Så setter du deigen inn i en glohet ovn, gjerne i en ildfast form eller gryte med lokk. Uten å gå altfor teknisk til verks kan vi tenke oss at glutentrådene. Likevel: De som har bakt brød vil fortsatt synes at denne deigen er . Så jeg har prøvd utallige varianter uten helt å lykkes. Når jeg baker blir enten brødet lite og hardt (brødskiver på ca 5x4cm) eller det smuldrer opp når jeg skjærer opp. Denne oppskriften gir middels brød i liters former.


Smør to brødformer på ½ liter med formfett. Hvelv dem ut av brødformene og la dem avkjøles på en bakerist. Er det mulig å legge deigen rett på stekebrett uten former ? Lyst til å bake brød , men usikker på hvordan du skal gå frem?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg